sunnuntai 3. marraskuuta 2019

Kuinka paljon tuloista pitäisi sijoittaa

Kaikki. Mutta reaalimaailmassa tämä ei onnistu. Laitan säästöön ja sijoitan siksi vain kaiken minkä voin. Ja aika paljon pystyy säästämään kun hiukan suunnittelee.

Aikoinaan, kun pankkitalletuksille vielä maksettiin korkoa, riitti ensi alkuun kun rahat siirsi säästötilille. Nyt se ei ole enää niin yksinkertaista ja vaatii enemmän suunnitelmallisuutta. Jos tuloni ja menoni pysyisivät lähes samankaltaisina kuukausittain, tekisin todennäköisesti enemmän automaattisia tilisiirtoja rahastoihin. En kuitenkaan tiedä kuukausittaisia tulojani ennen kuin lisät on maksettu. Siksi tällä hetkellä automaattinen sijoitukseni on vaivaiset 30€ kuukaudessa. Menojen puolella tulee myös yllätyksiä jatkuvalla syötöllä, koska minulla on pääasiallinen vastuu taloutemme yhteisistä menoista ja teinien kanssa eläessä yllätyskuluja tulee.

Jos minulla on tiedossani suurempi menoerä, joka vaatii poikkeuksellisen suurta järjestelyä, on tapanani varautua tällaisiin pääsääntöisesti säästämällä. En mielelläni myy sijoituksiani, koska myyntivoitoista joutuu luonnollisesti maksamaan verot. Säästöjen väliaikaiseksi makuutuspaikaksi on valikoitunut palkkatilin sijaan Banknorwegianin tili, josta pystyn kotouttamaan laskun maksuun vaadittavan summan muutamassa pankkipäivässä. Talletuskorkoa Banknorwegian maksaa tätä postausta kirjoitettaessa 0,75% joka on huomattavasti ystävällisempi kuin suomalaispankkien nollakorko. Tosin tämäkin korko on kaukana siitä 3% tilikorosta, jonka pankki maksoi vielä muutama vuosi sitten. Minulla ei ole erikseen tilejä esimerkiksi matkakassan säästämistä varten, vaan tuo Banknorwegian kattaa myös tällaiset säästökohteet.

Olen tehnyt muutamia virhesijoituksia, joista olenkin aikaisemmin blogissani kertonut. Silti minua ei oikeastaan harmita nämä sijoitukset vaan ne summat, jotka olen käyttänyt johonkin turhanpäiväiseen kuluttamiseen sen sijaan että olisin kartuttanut sijoituksiani. Vielä enemmän minua harmittaa ne ajat, jolloin en ole sijoittanut säännöllisesti. Taloussanomat muuten julkaisi tänään hyvän artikkelin, jossa avataan korkoa korolle ajatusta ihan laskukaavan kanssa.

Nyt kun olen aloittanut tämän blogin kirjoittamisen, olen kerännyt myös pientä tilastoa omista sijoituksistani. On ollut mukava nähdä miten raha on tehnyt töitä, mutta toisaalta olen herännyt myös siihen, että sijoittamiseni ei ole tehokasta. Olen aina pitänyt varapuskuria tililläni. Siis palkkatililläni, joka ei kasva korkoa. Tililläni makaa vähintään yhden kuukauden palkka. Sijoituksiin olen laittanut sen summan, mitä tililleni palkkapäivän koittaessa on jäänyt yli edellisen kuun palkasta. Maltillisella 5% tuotto-odotuksella voin laskea, että tämä tapani on maksanut minulle vähintää 1000€ viimeisen 10 vuoden aikana menetettynä kasvuna.

Tähän teen nyt muutoksen - aion selvittää, mikä on keskimääräinen kuukausimenoni ja teen sijoitukset jo etupainotteisesti. Tuntuu hullulta, että vaikka olen elänyt todella säästäväistä elämää jo pitkään, minulla ei silti ole käsitystä tarkasta kulurakenteestani. Toisaalta minun ei ole ennen edes tarvinnut tietää, koska tilini saldo on riittänyt yllättäviinkin kuluihin tuon puskurin takia.



Ei kommentteja: