tiistai 28. tammikuuta 2020

Annetaan valistusta porkkanaksi, niin ei tarvita keppiä

Törmäsin viimevuotiseen uutiseen kansanedustajasta, jolla on ulosotossa yli 200 000€ edestä velkoja. Velat ovat kertyneet kommandiittiyhtiön konkurssista ja sisältävät mm. maksamattomia arvonlisäveroja, ennakonpidätyksiä ja työnantajan sairausvakuutusmaksuja. Samaa asiaa on käsitelty useammassa uutisessa.

Kansanedustaja itse kertoo, että ulosotto vie nettopalkkiosta kuukausittain 1300€ ja käteen jää 2600€ (joka on sattumalta hyvin lähellä minun kuukausipalkkaani ENNEN veroja). Tämän lisäksi edustaja saa verottomia kulukorvauksia ja käteen jää ulosoton jälkeenkin vielä yli 4000€ kuukaudessa.

Se mikä jutussa hämmensi oli kansanedustajan laskelmat velan pois maksusta. Hän on nyt viikymmentävuotias ja on laskenut, että jos tulee valituksi 4 kertaa uudestaan eduskuntaan ja tulotason pysyessä sitä kautta korkealla, hän on maksanut velkansa pois 70 vuotiaana. Tässä kohtaa 200 000€ velan lisäksi on korkoja kertynyt maksettavaksi toiset 200 000€. Hän myös kertoo, että on tehnyt tietoisen päätöksen olla hakematta velkasaneeraukseen.

En voi kuin ihmetellä, miksei erittäin hyvätuloinen kansanedustaja ota velkaa pankista ja maksa pois korkeakorkoista ulosottovelkaansa. 200 000€ laina olisi hänen tulotasollaan helppo maksaa pois 8-10 vuodessa. Ja jos pankki- tai yksityislaina ei jostain syystä onnistu, voi ulosottovelankin maksaa pois paljon minimiä suuremmilla summilla ja säästää huomattavasti korkomenoista. Kun kansanedustajan laskelmaa katsoo tulee väkisinkin mieleen, ettei velkaa ole edes tarkoitus yrittää maksaa pois. Tai sitten ko. edustaja ei ymmärrä talouden päälle, joka olisi hyvin huolestuttavaa, koska hän on eduskunnassa päättämässä meidän yhteisten varojemme käytöstä.

Nämä ovat tietysti mielipideasioita, mutta minun moraalinen kompassini näkee tuomittavampana velan yksityishenkilölle, yhteisölle tai yksityisyrittäjälle, kuin esimerkiksi pikavippifirmalle. Se että on velkaa yhteiskunnalle verojen ja sairausvakuutusmaksujen vuoksi tarkoittaa, että on velkaa meidän yhteiselle pussillemme, josta on tarkoitus maksaa yhteiset menot.

Tämä kansanedustaja ei ainoa, jolla oman talouden hoidon kanssa on ongelmaa, mutta pokka riittää silti muiden rahoista päättämisestä. Viime kesänä tehdyn katsauksen mukaan ulosotossa oli 19 kansanedustajaa ja kaikki puolueet olivat edustettuina. Suurin osa veloista tosin oli hyvin pieniä ja yksittäisiä.

Jos jotain positiivista tilanteesta haluaa hakea on se, että ehkä meillä jossain kohtaa saadaan helpotettua velallisen asemaa, kun ongelmasta puhutaan avoimemmin. Kaikki ihmiset tekevät virheitä elämässään, mutta veloista voi olla vaikea päästä eroon vaikka virheestään olisi oppinut. Nykyisessä tilanteessa ihmiset ajattelevat helposti, ettei isoa velkaa pysty maksamaan pois, joten on turha yrittääkään. Monissa muissa maissa pystyy tekemään henkilökohtaisen konkurssin, mutta sellaista ei Suomessa edes suunnitella.

Ensimmäisen jutun kansanedustaja on ottanut asiakseen ajaa useita parannuksia nykyiseen tilanteeseen. Hänen tavoitteenaan on mm. muuttaa asetuksia siten, että velan mennessä ulosottoon se ei enää kasvaisi korkoa. Vielä tärkeämpää olisi mielestäni miettiä keinoja, joilla turhaa velkaantumista voitaisiin ylipäätään ehkäistä. Yrittäjäriskin toteutuminen on oma juttunsa, mutta vielä yleisempää meillä on velkaantuminen kulutusluottojen, pikavippien ja henkilökohtaisten takausten antamisen vuoksi. Nämä olisi hyvin pitkälle estettävissä.

Enkä nyt tarkoita pikavippien totaalikieltämistä puhumattakaan hullusta ajatuksesta henkilökohtaisesta lainakatosta (jonka jälkeen asunnon ostaminen pääkaupunkiseudulta olisi enää harvalle mahdollista). Vaan ihan perus talousasioiden opettamisesta koulussa. Esimerkiksi tv:stä tuttu Alisa Ranta-aho haluaa kertoa omasta velkaantumisestaan. Hän sanoo, ettei hahmottanut kuinka pikavipit toimivat. Alisa on koulutukseltaan ylioppilas ja liiketalouden tradenomi. Eräs korkeasti koulutettu tuttavani tunnusti, ettei ymmärrä lainkaan prosenttilaskuja. Hän katsoo kaupassa alennetun hinnan kauppan tarjoamasta taulukosta. Jos sellaista ei ole, hän ei pysty laskemaan tuotteen hintaa. Hyvin kuvaavaa on myös, että 19 ulosotossa olevan kansanedustajan joukossa oli vain yksi kokoomuksen edustaja (16€ terveydenhuollon asiakasmaksu) ja yksi keskusta edustaja (pysäköintivirhemaksu). Näiden suurten puolueiden edustajilla on siis sellaista talouden ymmärrystä, jota osalta perussuomalaisilta (8 edustajaa) vasemmistosiivellä (6 edustajaa) puuttuu. Meillä ihmiset valmistuvat korkeakouluista ilman, että heillä on harmainta havaintoa, paljonko asuntolainan kulut ovat, mitä kulutusluotolla ostettu huonekalu todellisuudessa maksaa tai miksi luottokorttilasku kannattaa maksaa joka kuukausi kokonaan pois.

Mistä rahankäytön taito ja velkojen ymmärtäminen sitten syntyy? Me opimme kotona esimerkin kautta ja ystäviltämme ja kollegoiltamme kun asioista keskustellaan. Jos ympäröimme itsemme ihmisillä, joiden mielestä rikkaat riistävät köyhiä eikä köyhällä ole mahdollisuuksia parantaa asemaansa, me emme näe muuta. Koulussa opimme lukemaan ja laskemaan, perustiedot muista lukuaineista ja ainakin vähän kieliä. Miksi emme voisi oppia koulussa myös perusasioita rahankäytöstä ja velkaantumisesta, sekä vaurastumisen alkeita.

8 kommenttia:

Milla kirjoitti...

Kiitos tästä postauksesta. Luen yleensä mieluummin postauksia bloggarin henkilökohtaiseen taloudenpitoon liittyen, mutta tämä oli mielenkiintoinen postausaihe. Toivottavasti nämä ajatukseni herättävät keskustelua enemmän.
Varmasti kansanedustajienkin taustoissa on haasteellisia tilanteita, joissa velkaatuminen on tapahtunt ns. pakkoraossa ja osalla typeryyttään, mutta kansanedustjien palkoilla ulosottoveloista on suorastaan velvollisuus tehdä reippailla summilla lyhennyksiä, jos mikään aivan pakottava syy ei sitä estä.

Anonyymi kirjoitti...

Kaikkien kansanedustajienhan ei tarvitse olla ekonomeja vaan nimensä mukaisesti edustaa kansan eri ryhmiä. Kyllä siellä on melkoinen armeija virkamiehiä tekemässä laskutoimituksia.

Anonyymi kirjoitti...

Minä taas pidän tämän tyyppisestä kirjoittelusta. Liian moni blogi on sitä "tänään ostin nordeaa", "salkkuni rikkoi 100 000 euron rajan" hömppää. Tai jonkun vertaislainasivuston tai nordnetin osakesäästötilin mainostusta affilinkeillä...

Myöskin "Miksi munilla on rahaa ja Jussi on köyhä" oli hyvä kirjoitus.

Holvin Hoitaja kirjoitti...

Kiitos jokaisesta mielipiteestä. Minähän kirjoittelen tätä blogiani päiväkirjamaisesti, eli puran tänne mitä milloinkin on mielessä ja väliin laitan päivityksiä salkustani, jotta saan vertailtua sen kasvua ja näen mitä tarvitsee säätää. On ihan mahtavaa nähdä, että joku on jaksanut lukea (usein turhan pitkän) kirjoitukseni loppuun vaikka olisikin lähtökohtaisesti eri mieltä. Kiitos siis jokaiselle lukijalle ja erityiskiitos teille, jotka jaksatte vielä kommentoidakin!

V. kirjoitti...

Blogissasi toistuu kommentti, ettei koulussa opeteta taloustaitoja. Se ei pidä paikkaansa. Juttelepa esim. jonkun yläkoulun historian opettajan kanssa - 9. luokkalaisilla on historian sijaan yhteiskuntaoppia, siihen kuuluvat monet talousasiat. Prosenttilaskuja opetetaan myös, niitä käydään matematiikassa läpi monta kertaa. Kaikki eivät niitä kylläkään opi, mutta se ei tarkoita, ettei niitä ole opetettu. On myös olemassa erilaisia yrittäjyysprojekteja jo alakoululaisille, olen itse ollut sellaista seuraamassa. Jos olet sitä mieltä, että koulussa pitäisi opettaa taloustaitoja, niin kerro, millä tunnilla, millä luokalla ja mitä jätettäisiin opetussuunnitelmasta pois - oletus kun yleensä on, että tuntimääriä ei voi lisätä. Nehän maksavat.

Holvin Hoitaja kirjoitti...

Ajatukseni siitä, että koulussa pitäisi opettaa taloustaitoja on mielestäni validi. Perustan sen siihen, että meillä valmistuu peruskoulusta, lukiosta ja korkeakouluista (myös kaupan alalta) ihmisiä, joilta puuttuu perustaidot paitsi henkilökohtaisen talouden hoidosta, myös sijoittamisesta.
En haluaisi kouluun uutta ainetta "talous", jota opetettaisiin kursseina aina silloin tällöin. Toivoisin että opetusta annettaisiin muiden aineiden ohessa niin, että se tuntuisi luonnolliselta osalta normaalia elämää eikä olisi jokin erillinen peikko, josta ei koskaan puhuta ja joka tuntuu hankalalta. Jos meidän opettajiamme ei kiinnosta talousasiat, käsitellään esimerkiksi ilmastokysymystä täysin erillään sen taloudellisista vaikutuksista ihmisiin jne.
Omat lapseni ovat nyt 15 ja 17 vuotta, joten minulla on aika tarkka kuva siitä, mitä viimevuosina on helsinkiläisessä yläkoulussa opetettu lapsille, sekä ajatus siitä, mitä viimeisen kymmenen vuoden aikana on espoolaisissa alakouluissa opetettu.
Molemmat lapseni ovat käyneet luokkansa kanssa esimerkiksi yrityskylä -vierailulla. Olivat aivan innoissaan asiasta. Yrityskylävierailu oli kuitenkin täysin erillinen tapahtuma, jossa kylvettyä siementä ei jatkossa kasteltu. Ja jos satuit olemaan juuri tänä päivänä sairaana... no, sitten lapsi jäi ilman ymmärrystä miten maailma meillä ylipäätään pyörii jos sitä ei joku kotona ole kertonut. Yrityskylävierailuja oli molemmilla 1 kappale koko peruskoulun aikana. Lapset olivat eri kouluissa.
Kun opetetaan niitä vihattuja prosenttilaskuja, olisi mielekästä kytkeä ajatus johonkin joka kiinnostaa. Paljonko alennusmyynneissä voi säästää, kuinka paljon luottokortilla maksettu ostos todellisuudessa maksaisi. Miten korkoa korolle ilmiö toimii: jos nyt säästän 15€ kuussa ja saan tuottoa 7%, miten kauan mopoauton hankkiminen kestää. Kuinka paljon on sen todelliset kustannukset käyttövuosien aikana.
Jos taloudenhallintaa todella on opetettaisiin muiden aineiden ohessa jo ekalta luokalta alkaen, peruskoulusta valmistuva oppilas tietäisi miten pikavipit toimivat, mikä on pörssi-indeksi, mistä laarista "vappusatanen" otetaan ja miten pystyy vaikuttamaan omaan taloudelliseen tilanteeseen kulkematta KELA luukun kautta.

V. kirjoitti...

Myönnät siis itsekin, että niitä taitoja kyllä opetetaan, mutta tarkoitat ilmeisesti, että niitä pitäisi opettaa enemmän. Peruskoulun ideana on opettaa perustaidot, joiden päälle pystyy itse rakentamaan lisää, kunhan tulee oivaltaneeksi, että taitoja täytyy elämässä soveltaa ja tietoa jatkuvasti hankkia lisää. Lisättäköön vielä että pääkaupunkiseudulla on useampia lukioita, joissa on talouspainotus. Esim. Kauniaisten lukio, Etu-Töölön lukio, Munkkiniemen yhteiskoulu ym. Tutustupa näiden tarjontaan, niin voit vinkata lapsillesikin.

Holvin Hoitaja kirjoitti...

En ehkä olisi kovin huolissani niistä lapsista, jotka valitsevat opinahjokseen talouspainotteisen lukion keskeltä hyvätuloisten asuinaluetta. Huoleni kohdistuu enemmän niihin lapsiin, joiden kotona on työttömyyttä, velkaa ja näköalattomuutta. Niihin lapsiin, joiden perheissä tuloista huolimatta kaikki menee kulutukseen. Jotka kotona oppivat, että on ok. tuhlata kaikki tulonsa ja maksaa loput luottokortilla. Tai ettei kannata yrittää, koska verottaja vie kuitenkin kaiken ja kela vie säästöt.

Toivoisin, että rahasta, omaisuudesta ja velkaantumiseta puhuminen ei olisi missään yhteiskuntaluokassa tabu. Tilastot eivät valehtele, väestön velkaantuminen ja velkaongelmat lisääntyvät hurjaa vauhtia. Eikö se muka kerro perustaitojen puutteesta?