sunnuntai 15. syyskuuta 2019

Millainen sijoittaja olen?

En ole sijoittajana täysin aloittelija, mutta aikaisemmin minulla ei ole ollut minkäänlaista strategiaa. Säästämiseni ja sijoituskohteet ovat valikoituneet eteeni muista syistä, kun pitkäaikaisen strategian perusteella. Monen muun tavoin aloitin säästämisen ASP-tilillä. Ensimmäisen omistusasuntoni ostin -98 ja kun joitain vuosia myöhemmin vaihdoin isompaan, oli asunnon arvo noussut ostohinnasta. Asuntolainan pyrin maksamaan pois mahdollisimman nopeasti ja velaton olin vuonna 2008.

Lainan poismaksun jälkeen olen siirtänyt kertyneet säästöt passiivisiin osakerahastoihin. Olen nähnyt elämäni aikana muutaman laman ja pari nousukautta. Uskon, että osakerahastot sopivat pitkän ajan sijoituskohteiksi hyvin, sillä jokaisen laskun jälkeen ollaan kuitenkin noustu takaisin ylös. Osuuksien kasvattaminen pienillä summilla ei kuitenkaan tuo riittävää kasvua, etenkin kun ajoittain olen joutunut lunastamaan takaisin sijoituksia rahoittaakseni pakollisia menoja sekä opiskeluja.

Olen ehkä aika tyypillinen naissijoittaja siinä, että riskinotto hirvittää. En sijoita päätäpahkaa markkinoiden ollessa nousussa, koska pelkään että kohta romahtaa. Toisaalta haluaisin parempaa tuottoa kuin mihin passiivisilla osakerahastoillani pääsen. Jonkinlaisen heräämisen koin, kun satuin törmäämään Nordnetin treidaushaasteeseen, jossa ammattitreidaaja tekee voittoa kuin vettä vaan. Haasteen innoittamana aloin tutkia miten päiväkauppaa käydään. Tuntui, että tietoa oli hirveästi mutta treidaamisen kokeileminen käytännössä oli aikalailla mahdotonta. Valtava alkuinnostukseni suli aika pian apatiaksi. Jos jotain kuitenkin tästä sain irti oli päätös hajauttaa sijoituksiani. Ostinkin seuraavaksi muutamaa osaketta ja ETF:ää osinkojen toivossa ja sijoitin vähän myös vertaislainoihin.

Vuonna 2017 minulla oli pelkkiä osakerahastoja. 2018 siirsin osan rahoista kulutusluottoihin ja kokeilin myös kiinteistöjen joukkorahoitusta. 2019 olen päässyt jo oikeasti hajauttamisen alkuun, vaikka olenkin hyvin epävarma vielä minkälaiset kohteet sopivat profiiliini ja ennenkaikkea luonteelleni.







Sijoitusten kokonaisarvo on tällä hetkellä pienempi kuin vuoden 2017 alussa, mutta kuukausittainen tuotto on suurempi, koska nyt salkkuni sisältää myös osingonmaksajia.



Ei kommentteja: